Bydlet ve vlastní domě či bytě je v dnešní době velmi náročným úkolem. Vysoké úrokové sazby hypoték v poslední době nahrávají spíše rozvoji nájemního bydlení, které může především mladým lidem splnit jejich sen o tom bydlet ve vlastním, ale přitom se vyhnout těžkostem, které souvisí s vyřizováním hypotéky apod. Jenže na co všechno myslet při stěhování? A kolik mne to celé vlastně bude stát?
Samotné přestěhování věcí představuje fyzicky a někdy i psychicky náročnou část a je snadné během tahání krabic zapomenout na důležité papírování. Proto se společně podíváme na všechny záležitosti, které během stěhování musíte oběhat. Zároveň je důležité se na stěhování i finančně připravit.
Pokud se rozhodnu si změnit trvalé bydliště, kde to musím nahlásit? Pokud si na novém bydlení chcete zajistit trvalé bydliště, změnu vyřídíte na obecním, obvodním či městském úřadě v místě, kde se chystáte zabydlet. S sebou si musíte vzít novou nájemní smlouvu, kterou prokážete změnu bydliště. Současně tuto změnu musíte nahlásit na zdravotní pojišťovně, České správě sociálního zabezpečení. Pokud samostatně podnikáte, tak také na finančním a živnostenském úřadu. Další povinností je přihlášení k poplatku za odpadové hospodářství v místě trvalého bydliště a pokud máte domácího mazlíčka, tak i toho přihlásit na obci. Přihlášení se k televizním a rozhlasovým poplatkům, které činní 180 Kč za měsíc. Co se týká řidičského průkazu, tak zde žádnou změnu hlásit nemusíte.
Kolik mě stojí samotné stěhování? Většina našich klientů se stěhuje sama za pomoci svých přátel, maximálně si zapůjčí dodávku. Zde vás stěhování bude stát kolaudaci pro přátele (úsměv) a cenu za zapůjčení dodávky. Pokud se rozhodnete pro stěhovací firmu, musíte počítat, že vás stěhování bude stát od pěti tisíc až do desítek tisíc korun, a to s ohledem na vzdálenost stěhování a služeb, které po stěhovácích budete požadovat, jako např. balení, převoz až po vynesení do bytu či domu.
Jak to bývá s vybavením bytové jednotky? Většina bytů se pronajímá jako nevybavená se zařízenou kuchyňskou linkou. Tudíž klient musí počítat, že si musí koupit základní vybavení nutné k bydlení, jako je: postel, skříň, stůl pod televizi i samotnou televizi, jídelní stůl a židličky, vybavení pro vaření a stolování, základní potřeby pro koupelnu včetně například pračky. Zde se náklady můžou pohybovat od 50 tisíc korun. V případě, že zařízení mám, nemusím tyto náklady počítat. Obráceně pokud nemám nic a chci si vše pořídit nové, mohu se dostat i na daleko vyšší částku.
Na co se mám připravit v případě nákladů spojených se samotným pronájmem bytu? Ve většině případů se klient musí připravit, že musí uhradit tři základní položky, a to kauce, první nájem a provizi za zprostředkování pronájmu. Kauce ve většině případů bývá ve výši jednoho měsíčního nájmu včetně energií. Druhou položkou je samotný nájem včetně energií a třetí položkou je provize, která bývá ve výši jednoho měsíčního nájmu včetně energií.
A co ostatní náklady? Většina klientů si současně s pronájmem zřídí internet nebo internetovou televizi a je nutné s těmito náklady počítat. Cena za internet se pohybuje od 300 korun za měsíc a internetová nebo jiná televize rovněž od 300 korun za měsíc. Poplatek za odpady od 500 korun za rok, záleží na podmínkách obce. Rovněž pokud máte domácího mazlíčka, je nutné platit jednou za rok i poplatek za něj cca od 500 korun, opět záleží na obci.
Takže dohromady to už dá pořádné peníze, ne? Když bych chtěl celkové náklady modelovat pro bytovou jednotku 1+kk s nájmem 9 tisíc korun plus 3 tisíce korun za energie, tak při výše naznačených orientačních nákladech se dostanete na částku přibližně 93 tisíc korun.