Proces pronájmu z pohledu zájemce

Martin Pešl 28.02.2025

Zájemci o pronájem se na nás často obracejí s dotazy, jak vlastně celý proces pronájmu probíhá. Proto jsme se rozhodli podrobně popsat postup sjednání nájmu a ukázat, jak to chodí ve Slunečních realitách. Pronajímání bytu je proces, který vyžaduje pečlivé zvážení několika klíčových faktorů. Pro hladký průběh je důležité postupovat systematicky a komunikovat s realitní kanceláří.

1. Výběr vhodného bytu

Zájemce by měl začít zvážením několika klíčových faktorů:

Velikost a dispozice bytu – Záleží na individuálních potřebách, počtu osob v domácnosti a dostupného rozpočtu.

Lokalita – Důležité je zvážit dostupnost městské dopravy, blízkost pracoviště, škol, školek, obchodů a dalších institucí.

Finanční možnosti – S ohledem na výši nájemného a případné další náklady spojené s bydlením.

Požadavky majitele – Každý vlastník má jiné podmínky, např. ohledně domácích mazlíčků, kouření v bytě apod.

Možnost parkování – Pokud vlastníte auto, je vhodné zjistit, zda je v okolí dostatek parkovacích míst, nebo zda je možné pronajmout parkovací místo.

2. Kontakt s realitní kanceláří

Jakmile si zájemce vybere byt, který ho zaujal, je vhodné co nejdříve kontaktovat realitní kancelář. To lze provést telefonicky nebo e-mailem. Po kontaktování kanceláře:

Kolegyně na infolince zaznamená zájemce k dané nemovitosti a sepíše základní údaje, jako je jméno, kontaktní informace a případné specifické požadavky.

Následně zájemce obdrží SMS s kontaktem na makléře, který má danou nemovitost na starosti.

Makléř kontaktuje zájemce, aby domluvil termín prohlídky a poskytl doplňující informace o nemovitosti, včetně podmínek pronájmu.

V případě prodlevy v komunikaci je vhodné, aby zájemce makléře kontaktoval sám, jelikož může být zaneprázdněn jinými schůzkami nebo administrativou.

Při komunikaci s makléřem probíhá prvotní výměna informací ohledně požadavků zájemce a požadavků pronajímatele, aby se případně nesouladu ušetřil čas jak zájemci, tak i pronajímateli.

Pokud má zájemce jakékoli další otázky ohledně pronájmu, může se obrátit přímo na makléře.

3. Prohlídka nemovitosti

Je důležité přijít včas, s ohledem na harmonogram prohlídek s dalšími zájemci, aby byl dostatek prostoru na prohlídku a případné další schůzky. V případě zpoždění je nutné informovat makléře.

Prohlídka slouží k navnímání prostoru, lokality a dostupnosti služeb v okolí.

Makléř se na prohlídce dotazuje na základní informace, jako je zaměstnání, kde zájemce doposud bydlí, solventnost, exekuce, insolvence a na jak dlouho hledá pronájem.

Tip: Při prohlídce se soustřeďte nejen na stav bytu, ale i na okolí – hlučnost, dostupnost obchodů a služeb, kvalitu sousedství atd. Zkontrolujte také, zda jsou všechny spotřebiče funkční a zda se v bytě nenacházejí zjevné závady.

Transparentnost je klíčová – Tyto informace jsou důležité pro závazek majiteli, že mu najdeme solventního a spolehlivého nájemce.

4. Rezervace a nájemní smlouva

Pokud je byt stále volný, následuje další proces:

Makléř zašle zájemci dotazník o pronájmu, kde se písemně sepíše to, o čem se již bavili na prohlídce.

Po ověření informací makléř připraví rezervační smlouvu.

Po podpisu rezervační smlouvy zájemce uhradí rezervační poplatek (ve většině případů se jedná o jeden měsíční nájem + DPH), tyto informace jsou uvedeny v textu inzerátu pro větší transparentnost.

Následně makléř zašle nájemní smlouvu k přečtení a kontrole osobních údajů.

Po podpisu nájemní smlouvy zájemce složí první nájem a vratnou kauci. Většinou při podpisu nájemní smlouvy probíhá i následné předání bytu, ale občas se stane, že se byt předává i později dle domluvy.

5. Předání bytu

Makléř a nájemce společně zkontrolují stav bytu a stavy měřičů.

Vše se zapíše do předávacího protokolu.

Makléř připraví i podklady pro převod energií na nájemníka.

Tip: Nájemce by měl v co nejkratší době projít celý byt a ideálně do 24 hodin nahlásit případné zjištěné závady. Na pozdější hlášení závad není brán zřetel a jde na vrub nájemníka.

Většinou při podpisu nájemní smlouvy probíhá i následné předání bytu, ale občas se stane, že se byt předává i později dle domluvy.

6. Zodpovědnost nájemce

Po nastěhování by se nájemce měl chovat k bytu s ohledem na jeho další užívání. Důležité body:

Dodržovat podmínky smlouvy.

Pečovat o byt, aby při ukončení nájmu mohl získat zpět vratnou kauci.

Při ukončení nájmu proběhnou obdobné kroky jako při převzetí bytu, včetně předávacího protokolu.

Pravidelně komunikovat s pronajímatelem nebo realitní kanceláří v případě jakýchkoliv problémů s bytem (např. poruchy, nutné opravy). Tato komunikace je klíčová pro udržení dobrých vztahů a ochranu zájmů obou stran.

Díky těmto krokům proběhne pronájem hladce a bez komplikací pro obě strany.

© 2004–2025 Sluneční Reality Mapa stránek